Tiedote: Kolme uutta jäsentä KOVAlle

Tiedote: Kolme uutta jäsentä Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:lle

Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:n jäseneksi on tänään hyväksytty kolme uutta jäsentä. Ne ovat Keuruun Vuokra-asunnot liikelaitos, Leppävirran Kiinteistö Oy ja Nurmijärven Kodit Oy. KOVAn jäsenenä on nyt 53 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokrataloyhteisöä. KOVAn jäsenten omistuksessa on yhteensä 200 000 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa.

Keuruun Vuokra-asunnot liikelaitos on vuonna 2009 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Keuruun kaupungin liikelaitos, joka toimii vuokrataloyhtiön tavoin. Liikelaitos omistaa tällä hetkellä 400 vuokra-asuntoa ja on kaupungin suurin vuokranantaja. Liikelaitoksen asuntokannan keskivuokra vuonna 2019 on 8,98 euroa neliöltä kuukaudessa.

Leppävirran Kiinteistö Oy on vuonna 1988 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Leppävirran kunnan kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä 364 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kunnan suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2019 on 9,49 euroa neliöltä kuukaudessa.

Nurmijärven Kodit Oy on vuonna 1989 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Nurmijärven kunnan kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä 1 650 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kunnan suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2019 on 12,09 euroa neliöltä kuukaudessa.

– Olen erittäin mielissäni siitä, että KOVAn toiminta houkuttelee koko ajan uusia jäseniä. Uusien jäsentemme myötä olemme vahvalla matkalla taas kohti uutta tasakymmentä jäsenmäärässämme. Myös jäsentemme omistuksessa oleva asuntomäärä rikkoi uusien jäsenten myötä 200 000 vuokra-asunnon rajapyykin. Meillä on vahvat näytöt vuokrataloyhteisöjen tuloksekkaasta edunvalvonnasta. KOVAn asema, vaikuttavuus ja painoarvo vahvistuu jokaisen uuden jäsenen myötä. Toivon, että tämä kehitys jatkuu vahvana myös vuonna 2020, KOVAn toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen linjaa.

Toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen, KOVA, puh. 040 593 3338, jouni.parkkonen@kovary.fi

Liikelaitoksen johtaja Mika Laulainen, Keuruun Vuokra-asunnot liikelaitos, puh. 0400 542 265, mika.laulainen@keuruu.fi

Toimitusjohtaja Mika Nupponen, Leppävirran Kiinteistö Oy, puh. 0400 573 455, mika.nupponen@leppavirta.fi

Toimitusjohtaja Marjut Joensuu, Nurmijärven Kodit Oy, puh. 040 317 4433, marjut.joensuu@nurmijarvi.fi

KOVA lyhyesti

Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokranantajien johtava valtakunnallinen edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäseninä on kunnallisia vuokrataloyhtiöitä, nuorisoasuntoja ja kehitysvammaisille tarkoitettuja asuntoja valtakunnallisesti rakennuttavia yhteisöjä sekä muita yleishyödyllisiä toimivia vuokrataloyhtiöitä ja -säätiöitä. Osa yhteisöistä omistaa myös palvelu- tai opiskelija-asuntoja.

KOVAlla on 53 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on 200 000 vuokra-asuntoa, joissa asuu noin 330 000 henkilöä. Jäsenten vuokra-asuntojen määrä vastaa lähes 70 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista vuokra-asunnoista Suomessa. Jäsenten kaikkien vuokra-asuntojen kokonaismäärä vastaa noin 50 prosenttia kaikista rajoituksenalaista vuokra-asunnoista Suomessa.

KOVAn jäsenyhteisöt aloittavat vuonna 2019 yhteensä lähes 5 000 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon rakennuttamisen eri puolilla Suomea. Jäsenyhteisöille valmistuu vuoden 2019 aikana yli 3 000 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. KOVAn jäsenyhteisöjen yhteenlasketut investoinnit vuonna 2019 ovat yli 1,1 miljardia euroa.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra-asuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokrataloyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokrataloyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenyhteisöt ylläpitävät asuntomarkkinoilla kilpailua, erityisesti hintakilpailua. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.