Tiedote: Tornion Vuokra-asunnot KOVAn jäseneksi

Tornion Vuokra-asunnot Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVAn jäseneksi

Tornion Vuokra-asunnot Oy on Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:n uusin jäsen. Yhtiö hyväksyttiin KOVAn jäseneksi tänään 16.10. KOVAn jäsenenä on nyt 37 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokrataloyhteisöä.

Tornion Vuokra-asunnot Oy on vuonna 1989 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Tornion kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä 1 264 vuokra-asuntoa. Yhtiö on Tornion suurin vuokranantaja. Yhtiön aravalainoitetun asuntokannan keskivuokra vuonna 2018 on 8,74 euroa neliöltä kuukaudessa ja korkotukikohteissa 9,50 euroa neliöltä kuukaudessa.

– Tornion Vuokra-asuntojen jäsenyys vahvistaa KOVAn asemaa asuntomäärältään pienten vuokrataloyhtiöiden johtavana edunvalvojana sekä yhteistyö- ja palvelujärjestönä. Tornion Vuokra-asunnot on KOVAn 4. uusi jäsen tänä vuonna. Uskon, että yhtiön jäsenyys kannustaa vielä tänä vuonna myös muita pieniä ja keskisuuria vuokrataloyhteisöjä hakeutumaan KOVAn jäseneksi. Omakustannusperiaatteella toimivat vuokrataloyhteisöt saavat KOVAssa Suomen parasta edunvalvontaa, KOVAn toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen linjaa.

KOVA lyhyesti

Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokrataloyhteisöjen johtava valtakunnallinen edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäseninä on kunnallisia vuokrataloyhtiöitä, nuorisoasuntoja ja kehitysvammaisille tarkoitettuja asuntoja valtakunnallisesti rakennuttavia yhteisöjä sekä muita yleishyödyllisiä toimivia vuokrataloyhtiöitä ja -säätiöitä. Osa yhteisöistä omistaa myös palvelu- tai opiskelija-asuntoja. KOVAlla on nyt 37 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yli 183 000 vuokra-asuntoa, joissa asuu yli 300 000 henkilöä. Yhteisöjen asuntojen määrä vastaa yli 45 prosenttia kaikista valtion tuella rakennetuista vuokra-asunnoista Suomessa.

KOVAn jäsenyhteisöt aloittavat vuonna 2018 yhteensä noin 4 000 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon rakennuttamisen eri puolilla Suomea. Jäsenyhteisöille valmistuu vuoden 2018 aikana yli 3 400 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. KOVAn jäsenyhteisöjen yhteenlasketut investoinnit vuonna 2018 ovat yli 1,04 miljardia euroa.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra-asuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokrataloyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokrataloyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenyhteisöt ylläpitävät asuntomarkkinoilla kilpailua, erityisesti hintakilpailua. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.

Toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen, KOVA, puh. 040 593 3338, jouni.parkkonen@kovary.fi

Toimitusjohtaja Ulla Juntunen, Tornion Vuokra-asunnot Oy, puh. 040 705 4426, ulla.juntunen@tornionkrunni.com