Tiedote: Uusia jäseniä KOVAlle

Uusia jäseniä Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:lle

Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry on saanut seitsemän uutta jäsentä. Uudet jäsenet ovat Heinolan vuokra-asunnot Oy, Kiinteistö Oy Kuhmon Terva-asunnot, Sotkamossa toimiva Kiinteistö Oy Sotkanmaa, Kiinteistö Oy Suomussalmen Vuokratalot, Laukaan Vuokrakodit Oy, Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy ja Vaasassa toimiva Vähänkyrön Vuokratalot Kiinteistö Oy. KOVAn hallitus hyväksyi yhtiöt jäseniksi tänään. KOVAn jäsenenä on nyt 84 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokrataloyhteisöä. KOVAn jäsenet omistavat yhteensä lähes 235 000 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. KOVAn jäsenmäärä on kuluvana vuonna kasvanut 32 uudella jäsenellä, eli yli 60 prosentilla.

– KOVAn jäsenkasvu on tänä vuonna ollut poikkeuksellisen voimakasta. Kasvun myötä olemme kiistatta yleishyödyllisen vuokranantajakentän suurin edustaja. Tämä on ollut myös KOVAn strategisena tavoitteena. KOVAn jäsenmäärä on yli 9-kertaistanut KOVAn olemassaolon, reilun seitsemän vuoden aikana. Vuokrataloyhtiöt kokevat myös tarvitsevansa nimenomaisesti KOVAn heidän edunvalvojakseen ja erilaisten jäsenpalveluiden toteuttajaksi. Jokaisen uuden jäsenen myötä pystymme vastaamaan tähän tarpeeseen entistä vahvemmin, KOVAn toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen iloitsee.

Heinolan vuokra-asunnot Oy on vuonna 1995 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Heinolan kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä noin 750 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2020 on 10,06 euroa neliöltä kuukaudessa.

Kiinteistö Oy Kuhmon Terva-asunnot on vuonna 1996 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Kuhmon kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä noin 600 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2020 on 8,00 euroa neliöltä kuukaudessa.

Kiinteistö Oy Sotkanmaa on vuonna 2003 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Sotkamon kunnan kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä noin 650 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kunnan suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2020 on 9,22 euroa neliöltä kuukaudessa.

Kiinteistö Oy Suomussalmen Vuokratalot on vuonna 1996 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Suomussalmen kunnan kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä noin 450 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kunnan suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2020 on 8,81 euroa neliöltä kuukaudessa.

Laukaan Vuokrakodit Oy on vuonna 1998 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Laukaan kunnan kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä noin 650 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kunnan suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2020 on 10,43 euroa neliöltä kuukaudessa.

Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy on vuonna 1989 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Tuusulan kunnan kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä yli 900 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kunnan suurin vuokranantaja. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2020 on 12,61 euroa neliöltä kuukaudessa.

Vähänkyrön Vuokratalot Kiinteistö Oy on vuonna 1995 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Vaasan kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä noin 170 vuokra-asuntoa. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2020 on 8,62 euroa neliöltä kuukaudessa.

Toiminnanjohtaja Jouni Parkkonen, KOVA, puh. 040 593 3338, jouni.parkkonen@kovary.fi

Toimitusjohtaja Ville Jäntti, Heinolan vuokra-asunnot Oy, puh. 044 797 5690, ville.jantti@heinola.fi

Toimitusjohtaja Pasi Tervo, Kiinteistö Oy Kuhmon Terva-asunnot, puh. 044 725 5490, pasi.tervo@kuhmo.fi

Toimitusjohtaja Ilpo Antikainen, Kiinteistö Oy Sotkanmaa, puh. 044 750 2503, ilpo.antikainen@sotkanmaa.fi

Toimitusjohtaja Leena Kela, Kiinteistö Oy Suomussalmen Vuokratalot, puh. 044 777 4005, leena.kela@suomussalmi.fi

Toimitusjohtaja Riitta Tarkiainen, Laukaan Vuokrakodit Oy, puh. 010 228 5000, riitta.tarkiainen@realia.fi

Toimitusjohtaja Auvo Viiru, Tuusulan kunnan kiinteistöt Oy, puh. 040 314 3030, auvo.viiru@tuusula.fi

Toimitusjohtaja Markku Salonen, Vähänkyrön Vuokratalot Kiinteistö Oy, puh. 050 586 9994, markku.salonen@vaasa.fi

KOVA lyhyesti

Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokranantajien valtakunnallinen edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestö. KOVAn jäseninä on kunnallisia vuokrataloyhtiöitä, erityisryhmille tarkoitettuja asuntoja rakennuttavia yhtiöitä sekä muita yleishyödyllisiä vuokrataloyhtiöitä ja -säätiöitä.

KOVAlla on 84 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on lähes 235 000 vuokra-asuntoa, joissa asuu yli 370 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 70 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista ja noin 55 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa.

KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2020 yhteensä lähes 5 000 kohtuuhintaisen vuokra-asunnon rakennuttamisen eri puolilla Suomea. Jäsenille valmistuu vuoden 2020 aikana noin 2 800 kohtuuhintaista vuokra-asuntoa. KOVAn jäsenet käynnistävät vuonna 2020 investointeja yhteensä noin 1,2 miljardin euron arvosta.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra-asuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokrataloyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokrataloyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenyhteisöt ylläpitävät asuntomarkkinoilla kilpailua, erityisesti hintakilpailua. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.